Att internet och sökmotoroptimering är en avgörande del i mer eller mindre alla företags marknadsföring är i dagsläget en självklarhet. Men för många har den växande trenden med ökad fokus på videobaserat innehåll gått obemärkt förbi.

Jag ser video som en megatrend.” – Mark Zuckerberg vid Facebooks investerarkonferens.

Videokampanjer och videomarknadsföring har blivit allt viktigare för att bibehålla ett varumärke eller företags aktualitet på såväl sociala medier som i sökmotorernas resultatlistor. Därför ska vi titta närmare på fem viktiga anledningar till varför företag måste börja engagera sig i filmproduktion. Volym Kommunikation är ett produktionsbolag i Göteborg som har lång erfarenhet av filmproduktion.

1. Internetanvändare efterfrågar videoinnehåll

Det är svårt att uttrycka situationen mer konkret än att folk helt enkelt vill ha rörliga bilder som avspeglar innehållet de efterfrågar. Youtube är förmodligen det främsta exemplet på denna trend, men även Facebook och övriga stora aktörer har lagt märke till skiftet från text till video. Detta går hand i hand med mobilorientering och vikten av att använda skärmyta så effektivt som möjligt.

2. Möjligheterna till effektivt samarbete med etablerade influerare ökar

Skribentens position som superstjärna var given under 1900-talet. Men nu har facklan gått vidare till etablerade profiler som använder video som medium för att direkt kommunicera med sina följare. Om ens eget företag har en videobaserad marknadsföringsstrategi blir det naturligt att samarbeta med personer som folk redan litar på.

3. Sökmotorer bryr sig också om video

Att optimera sitt innehåll efter sökmotorer är viktigt. Inte sällan är detta en primär kanal för nya kunder, men SEO-branschen har gått igenom många skiften. Vi har nyligen sett övergången till responsiv webbdesign, eller så kallad ”mobile first”-design, och ”video first” blir en naturlig följd. Samtliga stora sökmotorer har nu en särskild funktion för att söka efter video, inte minst Google, och Bing.

4. Människor reagerar starkare på rörliga bilder

Det finns ett företeelse som blivit känd som filminducerad sinnesstämning. Vad det åsyftar är att vi som människor påverkas mer av film och rörliga bilder än vi gör av text. Åtminstone när det kommer till direkt känslorespons. När man strävar efter att etablera sitt företag eller varumärke kan man dra stor nytta av detta. Låt kostnadseffektiva animerade filmer eller särskilda förespråkare förmedla det era kunder behöver veta.

5. Video går hand i hand med organiska klick

Många har fått erfara att organisk tillväxt trumfar köpt reklamyta. Inte bara när det kommer till hajp och viral effekt, som leder till drastisk ökning av intresse, utan även när det gäller att långsamt och stadigt etablera sitt varumärke. Detta har blivit tydligt på Facebook där videoinnehåll, jämfört med foto- och textbaserat innehåll, leder till avsevärt mycket fler organiska klick.



Carl Stridsberg

Arbetar med digital innehållsproduktion i form av mina webbplatser, https://listitsweden.se, https://hittaupplevelse.se och https://lovelaholm.se med kompletterande bloggar och sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.