Formel 1 har växtvärk. Sporten har länge varit stor här uppe i Norden och det har funnits både svenska, danska och inte minst finska förare i startfältet. Men under de senaste åren har sporten gått in i något av en dvala eftersom ett och samma stall – Mercedes – har varit så dominanta.

Det har dock ändrats och intresset är återigen på uppgång och Formel 1 växer så att det knakar. Det ökade intresset märks av. Läktarna är utsålda under racehelgerna och på nätet har utbudet av svensk F1-relaterad media ökat. Ett strålande exempel är F1sverige.se där nyheter som rör Formel 1 förmedlas och rapporter skrivs inför varje race.

Dessutom har många fått upp ögonen för svenska podcasts som rör Formel 1, bland annat den som drivs av Viaplays expertkommentator Janne Blomqvist och den före detta svenska F1 föraren Marcus Ericsson.

Skäl till att Formel 1 växer

Anledningarna till att Formel 1 har vuxit i popularitet är många. Sedan Liberty Media Corporation förvärvade F1 har mycket hänt. Det gäller inte minst på marknadsföringssidan och det har gett resultat. Enligt Formula1.com var F1 den snabbast växande (stora) sporten sett till nya följare på sociala medier.

Framgången kan delvis tillskrivas samarbetet som har ingåtts med strömningstjänsten Netflix. Relationen har mynnat ut i den omåttligt populära serien Drive to Survive. Därigenom har en ny målgrupp kunnat nås som tidigare inte var intresserade av sporten.

Insyn bakom kulisserna

Genom serien som sänds på strömningstjänsten har en ny sida av F1 kunnat förmedlas. Sporten har länge varit omgärdad av ett rykte om hur glamorös den är. Det upprätthålls genom de varumärken som är sammankopplade med F1 genom sponsorskap och deltagande.

Ferrari och Aston Martin är två av de lyxiga bilmärkena som deltar i tävlingarna. Mercedes AMG sponsrar med säkerhets- och läkarbilar. Det står Rolex på klockorna och så vidare.

Dessutom har det tidigare varit väldigt mycket skyddad verkstad i termer av vad som händer i depån och i stallens så kallade motor homes. Men genom den nya serien har den gardinen flyttats åt sidan och tittarna har fått ta del av en annan sida av The Pinnacle of Motorsports.

Bättre spänning i racen

En annan viktig faktor till att intresset för sporten har ökat är utvecklingen av underhållningsvärdet. Som tidigare nämnt var det under flera år väldigt förutsägbart hur utfallet i racen skulle bli. Först hade Red Bull en dominerande era där Vettel vann fyra världsmästerskap i rad, varav de tre sista inte var särskilt spännande.

Sedan följdes det upp av total dominans från Mercedes sida där de vann åtta raka konstruktörstitlar, det vill säga VM för F1-stallen. Men under säsongen 2021 hände något.

Fjolåret var det sista året med rådande reglemente. Utvecklingen hade i princip gått så långt den kunde för Mercedes vilket gav Red Bull en chans att komma ikapp. Det medförde att den sportsliga spänningen återkom till sporten.

RELEVANTA LÄNKAR  (Öppnas i ett nytt fönster)
F1sverige.se
Formula1.com



Carl Stridsberg

Arbetar med digital innehållsproduktion i form av mina webbplatser, https://listitsweden.se, https://hittaupplevelse.se, https://lovelaholm.se och onlinekatalogen, https://sverigesurfen.se med kompletterande bloggar och sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *