Digitalisering har blivit något av ett buzzword. Allt från vården till fastigheter ska effektiviseras genom att vi använder teknik och digitala hjälpmedel. Med tanke på vilken hype som råder kring ny teknik och de löften den ger oss, är du säkerligen intresserad av att läsa mer om vilka online näringar som blomstrar just nu. Vilka branscher gynnas och växer till följd av den starka trenden med digital effektivisering som möter oss i vardagen? Det går vi igenom i den här texten.
Läs vidare för att lära dig mer om vilka branscher som blomstrar på nätet just nu.
Proptech är en bransch med växtvärk
Hur ska vi egentligen klara av att möta klimatmålen som har satts upp? Runt om i världen satsar politiker och företagsledare stora belopp på att genomföra den gröna omställningen. Incitament skapas för att främja el- och hybridbilsförsäljningen och många väljer närproducerad mat. Men hur är det egentligen med våra bostäder och andra fastigheter?
Inom digitaliseringen har även ett nytt område, Proptech, vuxit fram. Innovatörerna inom fältet strävar efter att skapa smarta byggnader som bidrar till att reducera koldioxidutsläppen och förbättra livskvalitén för dem som bor i, samt använder fastigheten. Genom att förlita sig till IoT och digitala tvillingar, kan företag skapa lösningar som kontrollerar luftkvalitén, effektiviserar hanteringen av temperaturreglerande system samt jobba med luftfuktigheten. Dessutom kan man med hjälp av Proptech och digitalisera husvisningar vilket medför tidsbesparingar och minskar utsläppen i form av transporter till och från de fysiska visningarna.
Enligt WSJ togs så mycket som 9.5 miljarder amerikanska dollar in i form av finansiering till Proptech industrin bara i november 2021. Det indikerar en välmående bransch som använder internet och digitalisering för att skapa en bättre morgondag.
Online casino blomstrar just nu
En sektor som verkligen mår bra just nu är spelindustrin som erbjuder sina kunder digital underhållning. Produkterna som utgör utbudet hos spelbolagen är bland annat casino online, livecasino, odds och lotto samt poker. I Sverige finns det sedan 2019 en särskild spellicens som aktörerna på den svenska marknaden behöver för att få vara verksamma här.
Men även om spel är en stor industri i Sverige, som omsatte 26 miljarder kronor 2021, så är det andra marknader som står för en stor del av tillväxten. De nätbaserade casinobolagen rusar nämligen mot de två amerikanska kontinenterna. Här är lagstiftarna i full färd med att utforma regelverk för att skapa reglerade och hållbara spelmarknader. En av de mest eftertraktade marknaderna för de blomstrande spelbolagen just nu är USA.
Där regleras delstat efter delstat sakta men säkert och spelbolagen ser nya möjligheter att expandera och växa. Troligtvis kan vi förvänta oss att se hur marknaderna på andra sidan Atlanten kommer att utvecklas på ett liknande sätt som de europeiska. Det kan medföra likväl ökade möjligheter till underhållning för konsumenterna, som stärkt aktieägarvärde för bolagens aktieinnehavare.
Hälsovårdssektorn är en blomstrande online näring
Hälsovården är en sektor som verkligen ser morgondagens ljus i digitaliseringen. Det har pratats mycket i media om hur vi i framtiden kommer att kunna göra läkarbesök via videolänkar. Digitala möten kan bidra till att effektivisera vår gemensamma hälsovård.
Men faktum är att vi redan idag ser hur hälsovårdssektorn blomstrar online. Flera företag använder appar för att koppla samman läkare och patienter. Och det handlar inte enbart om att vi ges en chans att tala med en läkare om fysiska åkommor.
Det är även möjligt att prata med en psykolog och liknande via länk och därmed spara tid i form av resor. Dessutom kan du med hjälp av digitala möten träffa en psykolog med spetskompetens inom just den typ av terapi som lämpar sig bäst för dig, även om den inte finns tillgänglig lokalt.
Som exempel på hur kraftigt branschen växer kan vi se till en av aktörerna – Kry. Bolaget tog in 1.5 miljarder kronor i finansiering under en finansieringsrunda 2020. Det rapporterades i exempelvis DN och NyTeknik.
Digital marknadsföring är på uppgång
I takt med att vi spenderar mer tid på nätet blir digital marknadsföring viktigare och viktigare. Företagen måste synas där deras potentiella kunder finns och därför spenderas pengar på bland annat digitala annonser och sökmotoroptimering. Men den digitala marknadsföringen syftar inte enbart till att skapa fler transaktioner via webbutiker.
Företagen använder även internet för att hjälpa kunder att hitta till de fysiska butikerna. Samtidigt spenderar de pengar på att optimera sina webbsidor för att konverteringsgraden blir så hög som möjligt. Med andra ord är efterfrågan på marknadsförare med digital kompetens hög, trots att Arbetsförmedlingen meddelar att det enbart råder små till medelstora möjligheter till arbete för marknadsförare fram till och med 2026.