Dynamik är lite av ett modeord. Vem vill inte ha dynamik och vem vill inte vara dynamisk? Det är ett epitet som ligger i tiden, och allt är digitaliseringens fel. Men vem är det som driver på utvecklingen? Låt oss titta på explosionen av nya betalsätt som ett exempel.

Ny betydelse

Visst, dynamik är inget nytt och hör väl egentligen hemma inom mekanik där det handlar om kroppar och partiklars rörelse under påverkan av diverse krafter. Eller inom musiken där uttrycket dynamik används för att beskriva nyans eller styrkegrad vad avser volymen vid ett framförande. Men för de allra flesta används ordet för helt andra ändamål, vilket snarare har att göra med hur vi som enskilda individer har förmågan att anpassa oss till tekniska innovationer och en digitaliserad utveckling. Att vara dynamisk är att var en del av, förstå och bejaka den digitaliseringsvåg som sveper in över vår värld.

Nya betalsätt – ett typiskt exempel

Ett bra exempel på digitaliseringens dynamik är den explosion av olika betalsätt som nu växer fram och kan följas på etablerade samlingssajter där man ytterligare kan förkovra sig i nya betalformer som Qliro. Det gemensamma är dock att utvecklingen har gått från sedlar och mynt via kort till att nu fullkomligt explodera i allt fler betalformer, vilka alla genomförs via nätet och blir allt säkrare och mer lättillgängliga för konsumenterna.

“De dynamiska”

Och de som omfamnar och driver på utvecklingen genom att ligga strax efter de som kallas för early adopters är också de konsumenter som i dagens samhälle får anses som dynamiska. Vi talar om medvetna kunder som utövar sin konsumentmakt genom att ställa allt högre krav på betalformernas säkerhet och tillgänglighet. Dynamiska personer i en dynamisk värld. Nu kan detta låta lite raljerande men inget kan vara längre bort från sanningen då det faktiskt är just denna grupp av konsumenter som ser till att digitaliseringsutvecklingen drivs på och att företagen håller sig konkurrenskraftiga genom att vara lyhörda mot marknaden.

Oändliga möjligheter

Idag samlas information i stora kataloger av länkar på internet som bara några musklick bort kan ta dig till den information du behöver som konsument innan ett köpbeslut. Möjligheterna för research är nästan oändliga, dessutom snabba och lättillgängliga. Därför blir explosionen av nya utbud av betalningssätt en logisk följd av den allt snabbare digitaliseringen som de facto skapar större konsumentinflytande. Och de som är bäst på att nyttja dessa möjligheter är också de som brukar gå under beteckningen dynamisk.

En konsumentdriven samhällsrörelse

Idag handlar dynamik mycket mer om en samhällsrörelse än mekanik eller musik. Dynamisk är du som omfamnar framtiden och det handlar i första hand inte om företagsledare eller forskare som via innovationer driver utvecklingen framåt. Snarare är det konsumenternas stigande krav och medvetenhet som kräver nya innovationer finansierade av företagsledare och utvecklad av forskare. Allt är digitaliseringens fel, men det drivs på av konsumenterna, inte av beslutsfattare, företagsledare eller forskningsvärlden. En ny tid. En dynamisk tid.

Bilden; Foto/Källa; Darko Stojanovic, Pixabay



Carl Stridsberg

Arbetar med digital innehållsproduktion i form av mina webbplatser, https://listitsweden.se, https://hittaupplevelse.se, https://lovelaholm.se och länkkatalogen https://sverigesurfen.se