Som småföretagare är budgeten oftast stram och istället för att lägga dyra pengar på marknadsföring är det viktigt att utnyttja de gratisverktyg som marknaden erbjuder. En blogg, en profil på Facebook eller ett Twitterkonto- allt spelar roll för att driva trafik till din butik.

Sofia_Jansson600Sofia Jansson , bloggerska och webbshopägare till Mokkasin.

En tjej som verkligen märkt av vilken effekt en blogg kan få är Sofia, ägare till den fantastiskt fina e-butiken Mokkasin. Det började som en fysisk butik samt en blogg, som gav uppmärksamhet i media, som i sin tur ledde till en webbshop. Och inte vilken webbshop som helst, utan en man gärna besöker om och om igen.

“Min blogg, min webbshop och mitt jobb som fotograf och stylist, allt hänger liksom ihop och är väl förankrade i varann. ALLT är bloggens förtjänst, hade jag inte haft bloggen så hade ingenting hänt tror jag nog. När det gäller Mokkasin så har jag inte lagt en krona på marknadsföring, allt har kommit genom bloggen och de andra sociala medier jag är aktiv i, såsom Facebook och Instagram. Allt ger ringar på vattnet” säger Sofia

Det fanns inte riktigt med i planen att Sofia skulle bli e-handlare. Men allt eftersom hennes läsekrets på bloggen växte blev efterfrågan efter en webbshop tydlig. Därav föddes Mokkasin .

liten_tjej500

Sofia berättar; Jag får otroligt mycket gratis marknadsföring, genom all press jag syns i (hemma-hos, intervjuer osv) , att tidningar, både svenska och utländska, hör av sig och andra uppdrag som egentligen inte har med shoppen att göra. Jag har också turen att många andra inom sociala medier skriver om mig. Jag blir oftast kontaktat av formgivare, varumärken, snarare så än tvärtom. De läser min blogg och märker att jag har en webbshop.

Fördelen med sociala medier är att du kan knyta an och interagera med din målgrupp. ”De e-handlare som är verksamma inom sociala medier ges oftast ett marknadsmässigt försprång då de kan interagera med sina kunder och lyssna till vad de efterfrågar ” säger Jens, affärsutvecklare på Textalk

Under en period hade Sofia så mycket beställningar att hon valde att stänga butiken, hon hann helt enkelt inte med. Alla beställningar packas in i de sötaste paket med fint silkespapper och vackra sidensnören. Att få leverans från Mokkasin är lite samma känsla som när man var liten och fyllde år. Ett mervärde som ger kunden känslan av “det lilla extra”.

Textalk utvecklar och marknadsför kraftfulla verktyg för e-handel, webbpublicering, undersökningar och datainsamling. Textalk är en tekniskt orienterad webbyrå som utvecklar och designar helhetslösningar för webben. Textalk arbetar som konsulter inom systemutveckling i miljöerna C, C++, Java, PHP, ASP, Perl, SQL på plattformarna Windows, Linux och Mac. Textalk utvecklar program och system för synskadade. Med hjälp av Textalks lösningar blir tidningar, tidskrifter, böcker, Text-TV, e-post och andra datorbaserade texter tillgängliga för den synskadade läsaren. Textalk har funnits sedan 1987 och sysselsätter idag 23 personer. Textalk är en kompetent affärspartner för er som vill använda Internet som en aktiv del av er verksamhet.



Carl Stridsberg

Arbetar med digital innehållsproduktion i form av mina webbplatser, https://listitsweden.se och https://hittaupplevelse.se